
"...θα αρκεστώ να αντιγράψω τις δηλώσεις του νέου υπουργού Πολιτισμού της Γαλλίας, κ. Τουμπόν, στην «Λιμπερασιον» της 15ης Απριλίου199?. Σε ερώτημα της εφημερίδας σχετικά με τον ορισμό της πολιτιστικής του πολιτικής, δηλώνει: «Θάνατος στους μαλάκες!» «(Mort aux cons", λυπάμαι αλλά μόνο έτσι μεταφράζεται. Και μην βάλετε στο κείμενο «μι» και αποσιωπητικά για να αποφύγετε την «κακιά λέξη»). Οι μαλάκες είναι κλειστοί και με προκαταλήψεις. Είναι αυτοί που ενδιαφέρονται για την πολιτική κληρονομιά, χωρίς να καταλαβαίνουν ότι η αυριανή κληρονομιά είναι ο σημερινός πολιτισμός. Σ’αυτούς εντάσσονται και οι ιδεολογίες που καταδυναστεύουν την εξυπνάδα. Θάνατος στους μαλάκες θα πει θάνατος στους αποκλεισμούς και τους αγιατολάδες. Αγωνίζομαι χρόνια να πω ότι μόνοι μας εδώ στην Ελλάδα, διαλέγουμε την απομόνωση μας. Δεν συγκρίνουμε τους καλλιτέχνες μας με τους απανταχού καλλιτέχνες. Τους συγκρίνουμε με τους διπλανούς, με τους δικούς μας και, αν είναι δυνατόν, με τους καλλιτέχνες της γειτονιάς μας. Τότε μόνο αισθανόμαστε ισχυροί... Γ’ αυτό καταντήσαμε και έτσι! Και γι' αυτό επιτρέψαμε σε ανίκανους ανθρώπους να είναι στα πράγματα: στα υπουργεία, στα πανεπιστήμια και στις σχολές... Λόγω της άγνοιας και της αντίδρασης των Ελληνοπρεπών και την νεοβυζαντινών έχουμε χάσει το τρένο. Τα κινήματα μεταξύ 1945-75, στην Ελλάδα ήταν τελείως άγνωστα λόγω της άγνοιας των Ελλήνων κριτικών τότε. Η εισαγωγή της δυτικής τέχνης ήταν μόνιμα ετεροχρονισμένη! Και να σας πω το γιατί; Διότι δεν άφηναν να γίνουν γνωστά αυτά τα πράγματα! Δεν εδίδασκαν την τέχνη! Μου έκανε εντύπωση όταν, έπειτα από 25 χρόνια παραμονής μου στο εξωτερικό, ήρθα στην Ελλάδα και βρήκα όλο τον κόσμο να μιλάει για τον Γουόρχολ. Είχε γίνει ένα κλοτσοσκούφι που το παίζαν οι κυρίες (ορισμένες μάλιστα πήγαιναν και της έκανε το πορτρέτο τους ...Μα, τον Αντί, εγώ τον ήξερα από το 1962, όταν είχε φτιάξει την περίφημη ηλεκτρική καρέκλα για την οποία αξίζει - κι όχι για τα πορτρέτα των κυριών».
ΝΙΚΟΣ ΚΕΣΣΑΝΛΗΣ